Jak zarządzać nowym pokoleniem pracowników
Nowe pokolenia pracowników pojawiają się na rynku i dają popalić starym, którzy przywykli do innych oczekiwań.
Dziś zarządzanie nie odbywa się już w ten sam sposób i nie wystarczy dać wynagrodzenie za zaangażowanie.
W obliczu niepewnej przyszłości i wszechobecnych technologii, zrozumiałe jest, że ewolucja jest czymś naturalnym.
Wobec tego, jak zarządzać nowym pokoleniem pracowników?
1. Nie wierz, że pieniądze są wszystkim
Chociaż quid pro quo dla pracy była kiedyś twarda gotówka i nadal jest ważna, bo inaczej byliby wolontariuszami, młodzi ludzie są mniej wrażliwi na pieniądze niż kiedyś.
Liczne badania pokazują, że wynagrodzenie straciło na znaczeniu w ich oczach i teraz aspirują do czegoś więcej.
Istnieją jednak profile, dla których wynagrodzenie i premie są nadal głównym kryterium.
Jeśli nie jest to już jedyny element, który umożliwia zatrzymanie lub przyciągnięcie pracowników, to nadal jest często brany pod uwagę jako pierwsze kryterium.
2. Nadawanie znaczenia, które wykracza poza wzrost
Dziś firma musi nadać sens swoim działaniom, a odpowiedzialna firma jest w modzie.
Pracownicy szukają sensu w swoich działaniach i nie chcą już dołączać do międzynarodowych korporacji, które nie mają polityki CSR.
Aby przyciągnąć talenty, przygoda odgrywa dużą rolę.
A bycie firmą, która pracuje dla celu wykraczającego poza wzrost, stało się kryterium wyboru.
Jeśli weźmiemy pod uwagę zatrzymanie talentów, niemal konieczne stało się pójście dalej i podkreślenie wpływu naszych działań na ten cel.
Niektóre firmy nie wahają się tworzyć dynamicznych dashboardów, które pokazują codzienny postęp w realizacji celu firmy i wpływ każdego działu na jego osiągnięcie.
3. Uwzględnienie nowych technologii
Nowe pokolenia rodziły się z nowymi technologiami.
Chęć obejścia się bez nich stała się dla nich oznaką przestarzałości.
Praca w stary sposób z tonami papieru do wypełnienia ręcznie nie jest atrakcyjna.
I może szybko zniechęcić ich od dołączenia do Ciebie, jeśli nie stosujesz praktyk, które są zgodne z duchem czasu.
Wielu z nich opanowało takie narzędzia jak Skype, What’s App czy portale społecznościowe jak Instagram.
W tym przypadku będą one często stanowić siłę propozycji i czasami trzeba będzie się z nimi zmierzyć.
4. Bądź bardziej elastyczny
To jest pokolenie, które chce większej elastyczności.
Wystarczy spojrzeć na liczbę osób, które chcą stworzyć własny biznes, aby zrozumieć, że niezależność jest kluczem do nowoczesnego zarządzania.
Elastyczność godzin pracy, tam gdzie to możliwe, jest nadal wysoko ceniona.
Mocnym argumentem pozostaje również możliwość pracy wyjątkowo zdalnej, zwłaszcza jeśli pozwala ona na zarządzanie sprawami osobistymi.
Ponieważ od czasu pojawienia się smartfonów ze stałym połączeniem z pocztą elektroniczną życie prywatne i zawodowe jest obecnie mocno splecione, elastyczność odgrywa istotną rolę.
5. Atmosfera jest wszystkim
Nawet jeśli w niektórych firmach wydaje się to czasem iluzoryczne, w innych dobre samopoczucie w pracy odgrywa kluczową rolę.
Atmosfera powinna być swobodna, a miejsce przyjemne.
Pod wpływem propozycji z Doliny Krzemowej pewne praktyki, takie jak posiadanie stołu do gry w piłkarzyki/ping ponga, stały się powszechne w firmach każdej wielkości.
Przestrzenie coworkingowe oferują je, a firmy nie wahają się już do nich dołączyć, aby korzystać z tych wszystkich zalet i przyciągać coraz więcej osób.
Środowisko pracy ma dziś zasadnicze znaczenie, a oferowanie zbyt surowych ram może ich szybko znudzić.
Kiedy już raz żyło się z oferowaną kawą, trudno jest wyobrazić sobie pracę bez korzyści płynących z firm, które starają się zapewnić dobre samopoczucie swoim pracownikom.
6. Budowanie zespołu
Nie jest to często zauważane, ale jest obecne we wszystkich wywiadach firm, które chcą przyciągnąć.
Dziś menedżerowie nie wahają się już zapraszać swoich zespołów poza miejsce pracy, na przykład na drinka.
Budowanie zespołu jest wszędzie, czy to na poziomie grupowym poprzez seminaria, konkursy, czy po prostu poprzez inicjatywy lokalne.
Niektórzy menedżerowie są zaskoczeni słysząc podczas rozmów kwalifikacyjnych komentarze typu: „Och, czy twoje seminarium nie odbywa się w Nowym Jorku?
Chociaż nie jest konieczne przekraczanie Atlantyku, duch zespołu odgrywa podstawową rolę.
Dlatego musi pan uważać, aby nie zatrudnić kogoś, kto ją zniszczy.
7. Weź pod uwagę powitanie
Kiedy pracownik przybywa na miejsce, często jest zagubiony.
Powitanie każdego nowo przybyłego pracownika jest obecnie koniecznością dla firm, które nie pozostawiają już niczego przypadkowi.
Od zestawów powitalnych po kilkutygodniowe szkolenia i integrację, widać, że robią wszystko, aby jak najszybciej zintegrować nowo przybyłych.
Niektóre firmy tworzą powitalne filmy wideo, aby wyjaśnić, jak działa firma, aby każdy wiedział, jak to działa.
8. Rozwój zawodowy
Szkolenia są bardzo często zaniedbywane w firmach.
Jednak rozwój i zmiana pracy stały się dla nowego pokolenia jednym z kluczy do zarządzania.
Nie szukają już rutyny i często chcą mieć możliwość podejmowania wyzwań i zdobywania umiejętności, które wzbogacą ich CV.
Nowe pokolenie szybciej się nudzi i trzeba będzie wziąć pod uwagę aspiracje każdej osoby i wiedzieć, dokąd chce ona zmierzać.
Nie wahają się już uczyć i szkolić.
Jeśli młodzi ludzie nie radzą sobie tutaj, bez wątpienia pojadą i zobaczą, czy trawa jest bardziej zielona gdzie indziej.
W ostatecznym rozrachunku nowe pokolenie nie różni się zbytnio od starego.
No, może z wyjątkiem opanowania nowych technologii, chęci pracy dla czegoś znaczącego, bardziej przepuszczalnej granicy między życiem zawodowym a prywatnym oraz pragnienia pracy w przyjemniejszych warunkach.